• Kam. Jul 25th, 2024

Beritababe

Nyok Baca Berita Dari Babe DIjamin Aktual Gak Boong

9 Syarikat Paling Kaya Di Malaysia

ByAdmin

Jun 25, 2023
Malaysia

9 Syarikat Paling Kaya Di Malaysia

Pastinya anda kenal bahawa di Malaysia, ada beberapa syarikat yang kaya serta termasyhur. Akan tetapi, bagaimana kekayaan syarikat itu disaksikan dan diukur? Bagaimana kita bisa tahu syarikat itu kaya serta terbanyak asset? Kekayaan syarikat rata-rata diukur mengikuti laporan berjualan, keuntungan, nilai pasaran dan asset tiap-tiap tahun.

Tiap tahun, majalah Forbes bakal keluarkan nyaris 1,000 senarai syarikat yang paling kaya yang sememangnya diharapkan oleh pemilik syarikat dan banyak pelabur saham. Buat pengetahuan anda, syarikat di negara kita pula kerap tersenarai dalam majalah Forbes tiap tahun. Syarikat ini rutinitasya ialah syarikat terkaya di Malaysia.

Jom saksikan di antara sembilan syarikat terkaya di Malaysia yang ramai gak tahu.

1. Tenaga Nasional Berhad (TNB)

Tenaga Nasional Berhad

Tenaga Nasional Berhad sebuah syarikat yang siapkan utiliti elektrik paling besar di Malaysia mulai sejak tahun 1949 serta terutama di Asia Tenggara. Dalam senarai Forbes, TNB ada di posisi 540 dalam syarikat paling besar di dunia. Nilai pasaran waktu syarikat TNB ini merupakan seputar USD 16.2 bilion. Pastinya ramai yang mengetahui TNB merupakan salah suatu syarikat terpilih di Malaysia.

2.CIMB Kelompok Holding

CIMB Kelompok Holding

CIMB Grup Holding sebuah bank yang ditubuhkan lewat penyatuan sejumlah bank serta sudah meningkatkan sayapnya ke luar negara. Sesungguhnya, CIMB Holding punyai anak syarikat seperti Bank CIMB Niaga di Indonesia serta CIMB Thai Bank di Thailand. Tidak hanya itu, CIMB pun adalah satu diantaranya broker terbaik di Asia Tenggara dan satu diantara penerbit bon Islam terpenting di dunia di sekarang ini. Dalam senarai Forbes, CIMB Kelompok Holding ada pada posisi 689 dalam syarikat paling besar dunia dan di antara syarikat terkaya di Malaysia di saat ini. Nilai pasaran pada saat CIMB Kelompok Holding yaitu sekitaran RM 32.61 bilion.

3. RHB Bank

RHB Bank sebuah syarikat yang ditubuhkan di tahun 1994 bernama DBC Bank Berhad. Sehabis itu, nama DBC Bank Berhad udah berganti pada RHB Bank di tahun 1997 di Kuala Lumpur sehinggalah ke ini hari. Untuk makluman anda, RHB Bank siapkan perkhidmatan kewangan dari sisi perbankan runcit, perbankan negosiasi serta perbankan taat Syariah. Saat ini, RHB Bank di-budget-kan punyai 250 buah cawangan mencakup 9 buah negara di rantau Asia Tenggara. Dalam senarai Forbes juga, RHB Bank ada dalam posisi 1,295 dalam rangking syarikat paling besar dunia. Nilai pasaran waktu RHB Bank juga dibujetkan lebih kurang USD 4.4 bilion.

4. Publik Bank

Publik Bank

Teh Hong Piow udah menubuhkan Publik Bank di tahun 1966 sebagai di antara satu diantara dibanding dua bank yang dipunyai oleh orang Cina di Malaysia. Publik Bank terturut dalam divisi perbankan runcit dalam juga luar negara. Tidak hanya itu, ianya pula peneraju dalam hartanah, hutang kenderaan serta terturut dalam pengurusan unit amanah. Bank yang paling kuat ini dibujetkan punya lebih 100 cawangan di luar negara sebagaimana pada Hong Kong, Kemboja, Vietnam serta Laos.

Dalam senarai Forbes, Publik Bank ada di posisi 664 dalam rangking syarikat paling besar dunia dan sudah jadi di antara syarikat terkaya di Malaysia. Nilai pasaran waktu Publik Bank di-budget-kan kira-kira USD 14.8 bilion yang udah menempatkannya jadi bank ke-2 paling besar di Malaysia.

5. Maybank

Maybank

Malayan Banking Berhad ataupun lebih dikenal sebagai Maybank sebagai di antara syarikat terkaya di Malaysia. Jadi suatu syarikat yang terkait dengan kewangan, Maybank menjajakan perkhidmatan perbankan komersil, korporat serta swasta. Maybank udah menumbuhkan sayapnya ke luar negara serta memiliki lebih 20 cawangan di Singapura dan Filipina. Disamping itu, Maybank punya cawangan di New York, London juga China. Dalam senarai yang dikeluarkan Forbes, Maybank ada di dalam posisi ke-349 dalam tingkat syarikat paling besar dunia dan punya nilai pasaran sejumlah USD 19.8 billion.

6. Sime Darby

Sime Darby

Sime Darby udah ditubuhkan di tahun 2007 yang disebut suatu syarikat pemegangan pelaburan. Ianya terturut dalam perniagaan perladangan, perlengkapan industri, motor, hartanah namun juga utiliti. Sime Darby ada di posisi ke-791 dalam syarikat terkaya di dunia serta kampiun 5 syarikat terkaya di Malaysia.

7. Kritis

Krisis adalah syarikat pegangan dan pengurusan pelaburan yang terturut dalam beberapa industri di negara kita dan adalah di antara syarikat terkaya di Malaysia. Disamping itu, Kritis begitu mempunyai pengalaman dalam pembangunan, operasi serta penjualan casino dan resor di seantero pelusuk dunia termasuklah Singapura, Amerika Syarikat, United Kingdom dan seterusnya.

8. Petronas Chemicals Kelompok Berhad

Petronas Chemical Kelompok Berhad sebagai syarikat pemegangan pelaburan yang keluarkan, pasarkan serta menjajakan petrokimia. Petronas Chemicals Grup Berhad punyai asset RM30.66 billion yang menempatkannya tebaris dengan luar biasa 10 syarikat terkaya di Malaysia. Dia pula duduki tangga yang ke 1,319 dalam syarikat terkaya menurut Majalah Forbes.

9. Axiata Grup

Axiata Grup sesuatu syarikat paling besar dalam industri perabotan komunikasi yang ditubuhkan di tahun 1992 dan dia sebagai anak syarikat Khazanah Nasional. Syarikat top ini sudah disenaraikan menjadi syarikat pemula ke-1,510 paling besar di dunia di tahun 2017. Sudah dipastikan dia sebagai di antara syarikat yang terkaya di Malaysia. Ikhtisarnya, sembilan syarikat terkaya di Malaysia di atas sudah mengharumkan nama Malaysia di serata dunia ada dalam berbagai faktor . Sehingga, siapa kata orang negara kita tak istimewa dalam mengaturkan syarikat?

 

BACA JUGA YAH :  Mengenali Tanda-tanda Flu burung yang menimbulkan serta metode Penyembuhannya 2023

By Admin